۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۶۱۵۳۸۵

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۰ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۰ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت دلار نسبت به روزهای کاری قبل کاهش چشم‌گیری داشته و وارد کانال 11هزارتومانی شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 10مرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت مثقال طلا امروز ۹۸/۰۵/۱۰

امروز در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلا نسبت به روز کاری قبل، کاهش جزئی داشته است؛  هر گرم طلای 18عیار با قیمت 401 هزار و 700 تومان، هر گرم طلای 24عیار با قیمت 535 هزار و 600 تومان و هر مثقال طلا با قیمت یک میلیون و 742 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

سکه‌فروشان سبزه‌میدان، امروز قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید را 4 میلیون و 75 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم را 3 میلیون و 994 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی را 2 میلیون و 248 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی را یک میلیون و 439 هزار تومان و سکه گرمی را 969هزار تومان اعلام کرده‌اند.

 

قیمت خریددلار، یورو و پوند ارزان شدند

بعد از شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش مراجعه مردم به مراکز خرید و فروش ارز برای فروش ارزهای خانگی، بانک مرکزی از بانک‌ها خواست نسبت به خرید ارزهای مردمی فعال شوند.

برهمین‌اساس شعب ارزی بانک‌ها هر روز بعد از دریافت نرخ از بانک مرکزی، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام می‌کنند. دستور بانک مرکزی به بانک‌ها بعد از آن صادر شد که صرافی‌ها از خرید ارزهای مردمی خودداری و میدان را به دلال‌ها واگذار کرده بودند.

گفتنی است، امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را 11 هزار و 557 تومان، قیمت یورو را 12هزار و 763 تومان و 7 ریال و قیمت پوند انگلیس را 14هزار و 14 تومان و 3 ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند.

قیمت دلار نسبت به روزهای کاری قبل کاهش چشم‌گیری داشته و وارد کانال 11هزارتومانی شده است، در عین حال قیمت‌ها نسبت به روزکاری گذشته کاهش داشته است.

** توجه داشته باشید که قیمت‌های درج‌شده در این خبر برای دلار، یورو و پوند، قیمت خرید بانک از مردم است نه فروش!

 

کاهش صادرات ایران در بهار ۹۸

آمار گمرک ایران از تجارت خارجی کشور در سال جاری تا پایان خرداد ماه 98، نشان می‌دهد میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، بالغ بر 40 هزار و 350 تن به ارزش 11 میلیارد و 499 میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، آمار صادرات سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی 44.6 درصدی از نظر وزنی و کاهشی 1.18 درصدی در ارزش دلاری داشته است.

علاوه بر این، میزان واردات کالا در بهار امسال، از نظر وزنی 5.94 درصد افزایش و از نظر دلاری 8.66 درصد کاهش یافت.

بر همین اساس، کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان به ترتیب 5 کشوری بودند که بیشترین صادرات کالایی ایران به مقصد این کشورها انجام شد و در مقابل کشورهای چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان عمده‌ترین طرف‌های معاملاتی ایران در واردات کالا طی 3 ماه نخست امسال بود.

 

خودکفایی تولید برنج به ۸۳ درصد رسید

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی مزرعه اظهار کرد: در سال جاری تولید برنج در کشور به دلیل بارندگی‌های صورت گرفته افزایش می‌یابد به طوری که پیش بینی شده تولید از دو میلیون تن سال گذشت به دو میلیون و 500 هزار تن برسد.

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: با تحقق این امر ما به خودکفایی تولید برنج در کشور نزدیک می‌شود زیرا کل مصرف برنج در کشور سه میلیون تن است و در صورتی که توجه بیشتری به تولید برنج شود خودکفایی در تولید برنج دست یافتنی است.

کوچکی نژاد اضافه کرد: در حالیکه 11 میلیون تن گندم به طول سالانه در کشور مصرف می‌شود 14 میلیون تن تولید داریم که در حوزه تولید کالای استراتژیک برنج نیز می‌توانیم به این مهم برسیم.

وی با اشاره به ارزش تولیدات بخش ماهیان خاویاری، گفت: هزار میلیارد تومان ارز تولیدات بخش ماهیان خاویاری است و پیش بینی شده که در آینده با افزایش تولید بتوانیم 100 تن خاویار تولید کنیم.

بنابراین گزارش فرامک عزیزکریمی مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی ضمین تایید افزایش تولید برنج در سال جاری و رسیدن به تولید ٢میلیون و ٥� � هزار تنی گفت: براساس مصوبه دولت، کشت برنج (به دلیل آب بر بودن) باید  به صورت انحصاری باید در استان‌های گیلان و مازندران محدود شده است.

وی افزود: نیاز کشور حدود ٣میلیون تن است بنابراین دو استان یاد شده باید به عملکرد بیشتری در حوزه برنج دست یابیم؛ افزایش تولیدبا کشت ارقام پرمحصول محقق خواهد شد.

بنابراین گزارش به تازگی از دو رقم جدید برنج به نام های "آنام" و "تیسا" رونمایی به عمل آمده که مشخصات کمی و کیفی آن به شرح زیر است.

تیسا

رقم تیسا برنج کیفی و پرمحصولی است که از طریق یک رقم محلی و یک لاین پرمحصول از موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج تولید شده است این رقم با عملکرد حدود 7 تن در هکتار کیفیت مطلوب پخت دارد و ارتفاع بوته آن حدود 110 سانتیمتر است.

درباره دیگر مشخصات این نوع رقم برنج آمده است که مقاومت کامل به بیماری بلاس و مقاومت نسبی و آفات و بیماری‌های مثل کرم ساقه‌پا، شیت‌بلایت و لکه قهوه‌ای دارد طول کاشت تا برداشت آن حدود 92 تا 95 روز است و با ارقام بومی مثل طارم و یا هاشمی 4 تا 5 روز تفاوت دارد لذا به قالب برداشت منطقه نزدیک بوده و زمان برداشت ارقام بومی در صورت تاریخ کشت‌های مشابه معیار خوبی برای برداشت این رقم محسوب می‌شود.

آنام

بنابراین گزارش در خصوص مشخصات رقم زارعی آنام نیز آمده است که این رقم حاصل تلاقی برنج هاشمی و صالح بوده و عملکرد دانه آن 4.8 تا 6  تن در هکتار است و دانه 2.5 تا 2.6 گرمی دارد.

تعداد دانه پر 135 تا 145 و ارتفاع بوته 93 تا 102 سانیتمتر است و جزو ارقام زودس (100 تا 104 روزه) به حساب می‌آید.

رقم جدید آنام در سال 97 به طور رسمی معرفی و به دلیل زودرس و مقاومت و خوابیدگی و مصرف کمتر آب و با دارا بودن عملکرد قابل قبول به همراه کیفیت پخت مطلوب مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت و رقم آنام جدید پتانسیل‌های بالاتری نسبت به رقم قبل دارد.

بنابراین گزارش نیاز آبی آنام جدید به دلیل زودرس بودن بسیار کم بوده (4500 مترمکعب) و برای این منظور آبیاری تناوبی با فاصله به 7 روز دارد و آبیاری تا 5 سانتیمتر توسعه می‌شود.

توصیه کودی این رقم باید براساس ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی خاک باشد و تراکم کاشت در زمین اصلی به تعداد نشاء بین دو تا 3 عدد در 7 کوپه و فاصله کاشت رقم آنا در مدل دستی به صورت 30 سانتیمتری بین ردیف و 10 تا 15 سانتیمتری روی ردیف است اما در روش مکانیزه فاصله روش کاشت ثابت 30 سانتیمتر ولی فاصله بین بوته‌ها روی ردیف باید حداقل فاصله (13 سانتیمتر) باشد. نشاء این رقم را معمولا زمانی که 20 تا 25 روزه هستند به زمین منتقل می‌کنند.

 

توقف رشد قیمت مسکن، معاملات را گرم کرد

رشد ۰.۴ درصدی قیمت مسکن در تیرماه امسال نسبت به ماه قبل از آن (خرداد ۹۸) نشان دهنده توقف رشد ماهانه قیمت مسکن است. این توقف رشد ماهانه قیمت مسکن و ارسال پالس های مثبت از سوی فروشندگانِ «پول لازم» به اندک خریدارانِ «دست به نقد» برای فروش واحدهای مسکونی خود با تخفیف های نامتعارف، رشد محدود اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن را هم در پی داشته است. به گونه ای که در معاملات این اوراق در یک هفته منتهی به ۹ مرداد، قیمت تعدادی از نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن مرز ۴۷ هزار تومان را رد کرد و با توجه به اینکه این رشد قیمت در سایر اوراق تسهیلات مسکن مشهود بود، تابلوی نماد معاملاتی «تسه» سراسر سبزپوش شد.

در حالی که در دو روز اخیر، گرانترین اوراق تسهیلات مسکن در بازه قیمتی ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان قرار داشت، امروز نماد معاملاتی تسه ۹۷۱۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۷) با نرخ ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان گرانترین نماد اوراق تسهیلات مسکن معامله شد.

همچنین نمادهای معاملاتی ۹۶۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۶)، تسه ۹۸۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۸)، تسه ۹۸۰۳ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ۹۸) و تسه ۹۸۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه ۹۸) دیگر نمادهای اوراق تسهیلات مسکن هستند که امروز در بازه بالای ۴۷ هزار تومان به فروش رسیدند.

سایر نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز با اندکی افزایش نسبت به هفته های اخیر در بازه ۴۴ تا ۴۶ هزار تومان معامله شدند.

نرخ معاملات امروز و روزهای اخیر در حالی است که در دو هفته گذشته، نرخ برخی از نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن به زیر ۴۰ هزار تومان سقوط کرده بود.

بیشترین حجم معامله اوراق تسهیلات مسکن به نماد معاملاتی تسه ۹۸۰۴ برمی گردد که با توجه به اینکه در روزهای اخیر این برگه ها به دارندگان حساب سپرده ممتاز بانک عامل بخش مسکن واگذار شده، ارائه این حجم از اوراق به بازار سرمایه کاملا طبیعی است. این نماد معاملاتی در روز جاری با حدود ۷ هزار برگه بیشترین میزان حضور در بازار را دارد. ضمن اینکه برای این برگه ها، صف خرید و فروش حدودا ۵۰۰ نفری ایجاد شد.

در رتبه دوم نیز اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۶ (تسه ۹۶۱۱) با ارائه ۶ هزار و ۵۰۰ برگه قرار داشت که حدودا ۱۴۰ نفر در صف خرید این برگه ها ایستادند. به نظر می رسد ورود این حجم بزرگ از برگه های تسه ۹۶۱۱ در بازار سرمایه، به دلیل بیم دارندگان این اوراق از کاهش بیشتر نرخ اوراق تسهیلات مسکن در نیمه دوم سال جاری و عدم فروش آنها تا پیش از تاریخ انقضای آنها (بهمن ماه امسال) باشد. ورود ناگهانی این تعداد اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز جاری، سبب افت حدودا یک درصدی قیمت این نماد معاملاتی نسبت به دیروز شده است.

بیشترین ارزش معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن را نیز همین دو نماد که فروشی بیش از ۶ هزار برگه داشتند، به خود اختصاص داده اند که حدود ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر یک از نمادهای معاملاتی «تسه ۹۶۱۱» و «تسه ۹۸۰۴» بوده است.

 

آخرین میزان میانگین رشد قیمت اقلام خوراکی اعلام شد

بر اساس نتایج به دست آمده در تیر ماه ١٣٩٨، اقلام خوراکی «پیاز » ٢١.٨ درصد، «گوجه فرنگی» ٢٠.٨ درصد و « خیار » ١٣.٨ درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته ­اند. 

همچنین اقلام «تخم مرغ ماشینی» ١٩.٣ درصد، «سیب زمینی» (١٧,٦ درصد)، « پرتقال محصول داخل» (١٥.٢ درصد)‌ نسبت به ماه گذشته، افزایش داشته اند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات